یاس ÛŒÚ¯Ø§Ù†Û Ú†Ù†Ú¯ÛŒØ²ÛŒ Ú©Ùˆ غالب Ø´Ú©Ù†ÛŒ پر بÛت Ø´Ûرت ملی Û”Û”Û” عبدالØ+Ùیظ ظÙر
yas changezi.jpg
اس میں کوئی دو رائے Ù†Ûیں Ú©Û ÛŒØ§Ø³ ÛŒÚ¯Ø§Ù†Û Ú†Ù†Ú¯ÛŒØ²ÛŒ Ú©Ùˆ مرزا Ø§Ø³Ø¯Ø§Ù„Ù„Û ØºØ§Ù„Ø¨ پر Ú©Ú‘ÛŒ تنقید کرنے Ú©ÛŒ ÙˆØ¬Û Ø³Û’ خاصی Ø´Ûرت ملی لیکن ÙˆÛ Ø´Ø§Ø¹Ø± بھی بÛت Ø¹Ù…Ø¯Û ØªÚ¾Û’Û” ان Ú©ÛŒ غزلوں میں جو سادگی‘ سلاست اور مضمون Ø¢Ùرینی ÛÛ’ ÙˆÛ Ø¨Ûت Ú©Ù… شعرا Ø¡ Ú©Û’ Ûاں ملتی ÛÛ’Û” بعض نقادوں Ú©ÛŒ رائے میں جدید شاعری Ú©Û’ آغاز سے Ù¾ÛÙ„Û’ جس شاعر Ù†Û’ سب سے Ø²ÛŒØ§Ø¯Û Ù…ØªØ§Ø«Ø± کیا ÙˆÛ ÛŒÚ¯Ø§Ù†Û Ú†Ù†Ú¯ÛŒØ²ÛŒ تھے۔ جدید اردو شاعری Ú©ÛŒ بنیاد بھی ایک طرØ+ سے انÛÙˆÚº Ù†Û’ رکھی جب انÛÙˆÚº Ù†Û’ غزل Ú©Û’ موضوعات تبدیل کیے۔ Ú©Ù†Ûیا لال کپور بھی غالب Ø´Ú©Ù† تھے لیکن انÛÙˆÚºÙ†Û’ نثر Ú©Û’ ذریعے اپنی بھراس نکالی۔ انÛÙˆÚº Ù†Û’ غالب Ú©Û’ ان اشعار Ú©Ùˆ بھی Ù†Ûیں بخشا جÛاں غالب Ù†Û’ Ù†Ú©ØªÛ Ø¢Ùرینی اور ÙلسÙÛ’ سے کام لیا۔ بÛرØ+ال ÛŒÛ Ø§Ù† Ú©ÛŒ رائے ÛÛ’ اور اس سے اختلا٠کرنے کا Ø+Ù‚ بھی سب Ú©Ùˆ ÛÛ’Û”
Û”45 شعری مجموعوں Ú©Û’ خالق یاس ÛŒÚ¯Ø§Ù†Û Ú†Ù†Ú¯ÛŒØ²ÛŒ 1884Ø¡ Ú©Ùˆ عظیم آباد( پٹنÛ) بھارت میں پیدا Ûوئے اصل نام مرزا واجد Ø+سین تھا۔ بعد میں ÙˆÛ Ù„Ú©Ú¾Ù†Ùˆ میں آباد ÛÙˆ گئے اور ÛŒÚ¯Ø§Ù†Û Ù„Ú©Ú¾Ù†ÙˆÛŒ Ú©Û’ نام سے Ù„Ú©Ú¾Ù†Û’ Ù„Ú¯Û’Û” دراصل یاس ÛŒÚ¯Ø§Ù†Û Ú†Ù†Ú¯ÛŒØ²ÛŒ Ú©Û’ آبائو اجداد ایران سے Ûندوستان آئے تھے اورمغل Ùوج میں شامل ÛÙˆ گئے تھے۔ انÛÙˆÚº Ù†Û’ Ù¾ÛÙ„Û’ یاس تخلص رکھا اور پھر یگانÛÛ” ÛŒÚ¯Ø§Ù†Û Ú©Ø§ مطلب ÛÛ’ جسکا کوئی Ù…Ù‚Ø§Ø¨Ù„Û Ù†Ûیں یعنی (Matchless) شروع سے ÛÛŒ ÙˆÛ Ø¨Ø§ØºÛŒØ§Ù†Û Ø±ÙˆØ´ رکھتے تھے اور اختراع پسند (Innovator) بھی تھے۔ ان Ú©Û’ ÛÙ… عصر شاد عظیم آبادی Ù†Û’ ان Ú©Û’ مزاج Ú©Ùˆ سمجھا اور ان Ú©ÛŒ صلاØ+یتوںکو نکھارا۔ ÛŒÚ¯Ø§Ù†Û Ú©Ù„Ú©ØªÛ Ú†Ù„Û’ گئے اور ÙˆÛیں شادی Ú©ÛŒ لیکن پھر انÛÙˆÚºÙ†Û’ لکھنو میں ÛÛŒ نیا گھر ڈھونڈنے کا ÙÛŒØµÙ„Û Ú©ÛŒØ§ Ú©ÛŒÙˆÙ†Ú©Û Ú©Ù„Ú©ØªÛ Ù…ÛŒÚº ÙˆÛ ØºÛŒØ± مطمئن تھے ÛŒÛاں انÛیں مناسب ماØ+ول Ù†Û Ù…Ù„Ø§Û” ÙˆÛ Ø§Ù†Ø§Ù¾Ø±Ø³Øª تھے اور اصولوں پر Ø³Ù…Ø¬Ú¾ÙˆØªÛ Ø¨Ú¾ÛŒ Ù†Ûیں کرتے تھے اس لئے ÙˆÛاںکے شعرا Ø¡ سے Ø°ÛÙ†ÛŒ مطابقت پیدا Ù†Û Ú©Ø± سکے۔ اپنی شخصیت اور مزاج Ú©Û’ عین مطابق یاس ÛŒÚ¯Ø§Ù†Û Ú†Ù†Ú¯ÛŒØ²ÛŒ کا شعری Ù„ÛØ¬Û Ø¨Ú¾ÛŒ Ø¨Ø±Ø§Û Ø±Ø§Ø³Øª Ûوتا تھا۔بڑے بے باک تھے اور کئی معاملات Ú©Û’ Ø+والے سے جارØ+Ø§Ù†Û Ø±ÙˆÛŒÛ Ø±Ú©Ú¾ØªÛ’ تھے۔ ان Ú©Û’ مشÛور شعری مجموعوں میں ''نشتر یاس‘ ترانÛ‘ آیات وجدانی اور گنجینÛ‘‘ شامل Ûیں۔ انÛÙˆÚº Ù†Û’ بÛت Ø²ÛŒØ§Ø¯Û Ù„Ú©Ú¾Ø§ آخر 45 شعری مجموعے ایسے ÛÛŒ وجود میں Ù†Ûیں آگئے۔
یاس ÛŒÚ¯Ø§Ù†Û Ø§Ù¾Ù†Û’ نام Ú©Û’ ساتھ چنگیزی اس لئے لگاتے تھے Ú©ÛŒÙˆÙ†Ú©Û ÙˆÛ Ø§Ù¾Ù†Û’ آپ Ú©Ùˆ مغل سمجھتے تھے۔ بÛرØ+ال ÛŒÛ Ø§Ù† کا دعویٰ تھا۔ بعض نقاد از Ø±Ø§Û Ù…Ø°Ø§Ù‚ Ú©Ûتے تھے Ú©Û ÛŒØ§Ø³ ÛŒÚ¯Ø§Ù†Û Ú©Û’ شعری Ù„Ûجوں میں بعض اوقات بڑی ''جارØ+یت‘‘ ملتی ÛÛ’Û” شاید اس Ú©ÛŒ ÙˆØ¬Û ÛŒÛ ØªÚ¾ÛŒ Ú©Û Ø§Ù† Ú©ÛŒ رگوں میں چنگیزی خون دوڑ رÛا تھا۔
یاس ÛŒÚ¯Ø§Ù†Û Ú†Ù†Ú¯ÛŒØ²ÛŒ Ú©Û’ بÛت سے اشعار متاثر Ú©Ù† Ûیں لیکن کئی اشعار ایسے بھی Ûیں جو تاثریت سے خالی Ûیں لیکن Ú†ÙˆÙ†Ú©Û Ø§Ù†ÛÙˆÚº Ù†Û’ لکھا بÛت ÛÛ’ اس لیے ÛŒÛ Ú©Ûا جا سکتا ÛÛ’ Ú©Û Ø³Ø§Ø±Ø§ کام تو اعلیٰ درجے کا Ù†Ûیں تھا۔ سادگی اور سلاست ان Ú©ÛŒ شاعری Ú©Û’ بنیادی اوصا٠Ûیں اور پھر اس کیساتھ ساتھ انÛÙˆÚº Ù†Û’ اردو غزل میں موضوعات Ú©Û’ نئے امکانات تلاش کیے۔ اس Ù„Ø+اظ سے دیکھا جائے تو ان Ú©ÛŒ شاعری کا کینوس خاصا وسیع ÛÛ’Û” ان Ú©Û’ ان گنت شعر Ùکری توانائی سے معمور Ûیں۔ ذرا ÛŒÛ Ø´Ø¹Ø± ملاØ+Ø¸Û Ú©Ø±ÛŒÚºÛ”
انقلاب دÛر Ù†Û’ آنکھوں Ú©Ùˆ اندھاکر دیا
آخر اب Ù†Ø¸Ø§Ø±Û Ùصل خزاں کیوں کر کریں
کبھی یوں Ù…Ø+سوس Ûوتا ÛÛ’ Ú©Û ÛŒÚ¯Ø§Ù†Û ØµØ§Ø+ب آتش زیرپا Ûیں۔ ایک الائو ÛÛ’ جو ان Ú©Û’ سینے میں جل رÛا ÛÛ’ اور ÙˆÛ Ø§Ù¾Ù†Û’ Ùکر Ú©ÛŒ آتش میں سارے جÛاںکو جلانے Ú©Û’ آرزومند Ûیں۔ ÙˆÛ Ø®ÙˆØ¯Ú©Ûتے Ûیں۔
کلام یاس سے دنیا کو ایک آگ لگی
ÛŒÛ Ú©ÙˆÙ† Ø+ضرت آتش کا ÛÙ… زباں نکلا
غالب کا شعر ÛÛ’
واعظ Ù†Û Ø®ÙˆØ¯ پیو Ù†Û Ú©Ø³ÛŒ Ú©Ùˆ پلا سکو
کیا بات ÛÛ’ تمÛاری شراب Ø·Ûور Ú©ÛŒ
یاس ÛŒÚ¯Ø§Ù†Û Ú†Ù†Ú¯ÛŒØ²ÛŒ Ú©ÛŒ اس Ø+والے سے مضمون Ø¢Ùرینی ملاØ+Ø¸Û Ú©ÛŒØ¬Ø¦Û’Û”
واعظ Ú©ÛŒ آنکھیں Ú©Ú¾Ù„ گئیںپیتے ÛÛŒ ساقیا
ÛŒÛ Ø¬Ø§Ù… Ù…Û’ تھا یا کوئی دریائے نور تھا
دیکھا جائے تو اس شعر میں بھی بغاوت Ú©ÛŒ بو آتی ÛÛ’ لیکن ایسے خیالات Ùˆ اØ+ساسات تو ان Ú©ÛŒ Ùطرت کا Ø+ØµÛ ØªÚ¾Û’ ان Ú©Û’ ایک شعر پر تو بÛت تنقید Ú©ÛŒ گئی لیکن ÛŒÛ Ø®Ø§Ú©Ø³Ø§Ø± ÛŒÛ Ø³Ù…Ø¬Ú¾ØªØ§ ÛÛ’ Ú©Û Ø¯Ø±Ø§ØµÙ„ ÛŒÚ¯Ø§Ù†Û Ú©ÛŒ Ùکر Ú©Ùˆ غلط سمجھا گیا ÙˆÚ¯Ø±Ù†Û Ø§Ù†ÛÙˆÚº Ù†Û’ ÙˆÛ Ù†Ûیں Ú©Ûا جو Ú©Ú†Ú¾ لوگوں Ù†Û’ اخذکر لیا۔ Ù¾ÛÙ„Û’ ÛŒÛ Ø´Ø¹Ø± پیش خدمت ÛÛ’Û”
سب ترے سوا کاÙر‘ آخر اس کا مطلب کیا؟
سر پھرا دے انساں کا‘ آخر ایسا مذÛب کیا؟
ÛŒÛ Ø´Ø¹Ø± مذÛب Ú©Û’ خلا٠نÛیں Ø¨Ù„Ú©Û Ù…Ø°Ûبی انتÛا پسندی اور تعصب Ú©Û’ خلا٠ÛÛ’ اور اس خاکسار Ú©ÙˆÛŒÛ Ú©ÛÙ†Û’ میں کوئی تامل Ù†ÛÛŒÚºÚ©Û ÛŒÚ¯Ø§Ù†Û ØµØ§Ø+ب Ù†Û’ ÛŒÛ Ø´Ø¹Ø± جل Ú©Û’ Ú©Ûا ÛÛ’Û” اگر دیکھا جائے تو ÛŒÛ Ø´Ø¹Ø± Ù¾Ú‘Ú¾ کر اشÙاق اØ+مد کا Ø´ÛØ±Û Ø¢Ùاق اÙØ³Ø§Ù†Û ''گڈریا‘‘ یاد Ù†Ûیں آتا؟ اس اÙسانے کا بنیادی موضوع بھی مذÛبی تعصب ÛÛŒ تھا۔ بÛرکی٠اس Ø+قیقت Ú©Ùˆ Ùراموش Ù†Ûیں کرنا چاÛئے Ú©Û Ø´Ø§Ø¹Ø± معروضی صداقتوں سے اغماض Ù†Ûیں برت سکتا۔ انیس ناگی مرØ+وم Ú©Ûا کرتے تھے جو ادب Ù¾Ø§Ø±Û Ø¹ØµØ±ÛŒ صداقتوں سے تÛÛŒ ÛÙˆ اسے ردی Ú©ÛŒ ٹوکری میں پھینک دینا چاÛئے۔ یاس ÛŒÚ¯Ø§Ù†Û Ú†Ù†Ú¯ÛŒØ²ÛŒ ایک Ø+ساس آدمی تھے اور Ø+ساس آدمی اپنی بے کسی اور بے بسی پر کڑھتا رÛتا ÛÛ’ پھر ایک وقت آتاÛÛ’ Ú©Û Ø§Ø³ Ú©Û’ الÙاظ اØ+تجاج کا روپ اختیار کر لیتے Ûیں۔ ÛŒÚ¯Ø§Ù†Û ØµØ§Ø+ب Ú©Û’ Ûاں بھی کبھی کبھی ایسی صورتØ+ال ملتی ÛÛ’Û” ان Ú©ÛŒ شاعری Ú©Û’ Ú©Ú†Ú¾ اور رنگ ملاØ+Ø¸Û Ú©ÛŒØ¬Ø¦Û’Û”
Ù‚Ùس نصیبوں Ú©Ùˆ تڑپا گئی Ûوائے بÛار
چھری سی دل Ù¾Û Ú†Ù„ÛŒ جب Ú†Ù„ÛŒ Ûوائے بÛار
اور پھر ان کا ÛŒÛ Ù…Ø´Ûور شعر کتنی بڑی Ùطری Ø+قیقت Ú©Ùˆ آشکار کرتا ÛÛ’Û”
خودی کا Ù†Ø´Û Ú†Ú‘Ú¾Ø§â€˜ آپ میں رÛا Ù†Û Ú¯ÛŒØ§
خدا بنے تھے ÛŒÚ¯Ø§Ù†Û Ù…Ú¯Ø± بنا Ù†Û Ú¯ÛŒØ§
اور اس شعر میں انÛÙˆÚºÙ†Û’ Ùطرت کا سبق پڑھایا ÛÛ’Û”
دکھایا گور سکندر Ù†Û’ بڑھ Ú©Û’ آئینÛ
جو سر اٹھا کے کوئی زیر آسماں نکلا
اور اس شعر Ú©ÛŒ اثر انگیزی کا کیا Ú©Ûنا
وطن کو چھوڑ کر جس سرزمیں کو میں نے عزت دی
ÙˆÛÛŒ اب خون Ú©ÛŒ پیاسی Ûوئی ÛÛ’ کربلا ÛÙˆ کر
سیاسی اور معاشرتی Ø+والے سے ان Ú©Û’ دور میں جو شکست Ùˆ ریخت Ûوئی‘ ÛŒÛ Ø´Ø¹Ø± مکمل طور پر اس صورتØ+ال کا Ù…Ø+Ø§Ú©Ù…Û Ú©Ø±ØªØ§ Ûوا نظر آتا ÛÛ’Û”
Ø²Ù…Ø§Ù†Û Ù¾Ú¾Ø± گیا چلنے Ù„Ú¯ÛŒ Ûوا الٹی
چمن کو آگ لگا کر جو باغباں نکلا
کبھی کبھی اپنی Ú©Ù… نصیبی پر ÙˆÛ Ù…Ø§ØªÙ… کناں Ûوتے Ûیں‘ ÛŒÛ Ø´Ø¹Ø± دیکھیں
آیا Ù†Û Ú©ÙˆØ¦ÛŒ خواب میں بھی ملک عدم سے
اÙسوس Ú©Û Ø§ØªÙ†ÛŒ بھی کشش دل Ù†Ûیں رکھتا
اور اس شعر میں ان Ú©ÛŒ قوت Ù…ØªØ®ÛŒÙ„Û Ù¾Ø± رشک کرنے Ú©Ùˆ جی چاÛتا ÛÛ’Û”
دل جلا کر وادی غربت کو روشن کر چلے
خوب سوجھی جلوÛÙ” شام غریباں دیکھ کر
قوت Ù…ØªØ®ÛŒÙ„Û Ú©Û’ Ø+والے سے ان کا ÛŒÛ Ø´Ø¹Ø± بھی دادوتØ+سین Ú©Û’ قابل ÛÛ’Û”
مزا Ù†Û Ù¾ÙˆÚ†Ú¾Ø¦Û’ ÙˆØ§Ù„Ù„Û Ø¯Ù„ دکھانے کا
Ú©Ûاں کا خو٠خدا ٹھان Ù„ÛŒ تو کر گزرے
ذیل میں یاس ÛŒÚ¯Ø§Ù†Û Ú†Ù†Ú¯ÛŒØ²ÛŒ Ú©Û’ Ú©Ú†Ú¾ اور اشعار پیش کیے جا رÛÛ’ Ûیں جن میں ان Ú©Û’ اÙکار مکمل شعری طرز اØ+ساس Ú©Û’ ساتھ سامنے آتے Ûیں۔
Ùکر انجام Ù†Û Ø¢ØºØ§Ø² کا Ú©Ú†Ú¾ Ûوش رÛا
چار دن تک تو جوانی کا عجب جوش رÛا
Ù¹Ú¾Ûر Ù¹Ú¾Ûر دل ÙˆØ+Ø´ÛŒ بÛار آنے دے
ابھی سے بÛر خدا اتنا بے قرار Ù†Û ÛÙˆ
وائے Ø+سرت Ú©Û ØªØ¹Ù„Ù‚ Ù†Û Ûوا دل Ú©Ùˆ Ú©Ûیں
Ù†Û ØªÙˆ کعبے کا Ûوا میں Ù†Û ØµÙ†Ù… خانے کا
مجھے اے ناخدا آخر کسی Ú©Ùˆ Ù…Ù†Û Ø¯Ú©Ú¾Ø§Ù†Ø§ ÛÛ’
بÛØ§Ù†Û Ú©Ø± Ú©Û’ تنÛا پار اتر جانا Ù†Ûیں آتا
Ûنس Ú©Û’ Ú©Ûتا ÛÛ’ Ú©Û Ú¯Ú¾Ø± اپنا Ù‚Ùس Ú©Ùˆ سمجھو
سبق الٹا میرا صیاد پڑھاتا ÛÛ’ مجھے
کوئی اتنا بھی Ù†Ûیں آپ سے غیبت ÛÛŒ کرے
کانٹے پڑتے Ûیں زباں میں میرے اÙسانے سے
کیوں Ù†Û Ø³ÛŒÙ†Û’ سے Ù„Ú¯ÛŒ رÛتی امانت تیری
داغ دل کیوں Ù†Û Ûمیں جان سے پیارا Ûوتا
دوا میں اور دعا میں تو اب اثر معلوم
بس اک امید اثر ضبط ناگوار میں ÛÛ’
یاس ÛŒÚ¯Ø§Ù†Û Ú†Ù†Ú¯ÛŒØ²ÛŒ 1956 Ø¡ Ú©Ùˆ لکھنو میں ÙˆÙات پا گئے، ان Ú©ÛŒ شاعری انÛیں Ø²Ù†Ø¯Û Ø±Ú©Ú¾Û’ گی۔